• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias It Is Not About Shoes

14 set 2014

It Is Not About Shoes

2014

Gabriel Mascaro


For Não é sobre sapatos [It Is Not About Shoes] Gabriel Mascaro has conducted a study of images filmed during the recent protests in several Brazilian cities. As in other countries, in order to provide an alternative to the official press, protestors created their own way of communicating their actions in the public realm, announcing actions via social networks and registering the presence of their collective body on the streets with their own cameras. This documentation on the internet, introduces a rupture in the production of discourse and denounces the violence exerted by the police against protestors.


But instead of using his own registers or those captured by protestors, Mascaro focusses on the images recorded by the police, inverting the narration of the protest and at the same time asking: ‘How should we think about the aesthetic, political and authorial premise of images produced by the state via its agents, filming with the goal of policing, keeping public order and recording faces for prosecution?’ The interplay established by the two elements – state and citizen – which confront one another with the same instrument or weapon – the camera – reveals a different manner of seizing power and domination, manifested in the realm of visibility and the exercise of representing the other.


Included in the footage used by Gabriel Mascaro are many images of shoes – new elements of legal evidence, being that protestors are known to change their tops during their actions, but not their shoes. The footage constitutes a curious tool for considering the strong and weak points of anonymity (or the anonymous) in current political protests, leading Mascaro to another question: ‘In an age of anonymous faces, what shall we do with our feet?’ – LP

Leia também


Acessar +bienal
Documento-pena-fio de algodão entregue pelo artista Gustavo Caboco ao Arquivo Histórico Wanda Svevo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias13 maio 2025

Arquivos ‘vivos’ e a memória que se reconstrói

A partir de uma pesquisa no Arquivo Histórico Wanda Svevo, Gustavo Caboco Wapichana e Tipuici Manoki se indagaram sobre a ausência indígena em arquivos de arte contemporânea. A pesquisadora Marilúcia Bottallo se debruça sobre os resultados dessa pesquisa e explora outros aspectos deste processo.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar