• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Letters to the Reader (1864, 1877, 1916, 1923)

15 set 2014

Letters to the Reader (1864, 1877, 1916, 1923)

2014

Walid Raad

Letters to the Reader is part of the ongoing art project Scratching on Things I Could Disavow, initiated in 2007, and which responds to the recent emergence of large new infrastructures for ‘Islamic’ contemporary and modern ‘Arab’ art in the Arab world and elsewhere. The artworks and stories presented in his project all emerge from encounters on this ground with individuals, institutions, economies, concepts and forms.

Letters to the Reader proposes a number of prefabricated wall samples for a new Museum of Modern Arab Art in São Paulo – or Amman or Doha or Abu Dhabi or Beirut or Marrakech or Hong Kong or New York. The work is led by the conviction that many so-called ‘Modern Arab artworks’ will lack shadows when displayed in the new museum. In anticipation of this situation, the project is, on the one hand, forced to engage some of the display elements or parameters (walls, floors, paint, lights) that contribute to this shadow-less condition; and on the other, to be attentive to its consequences by coming up with possible material antidotes and/or dealing with the resulting (objective) hallucinatory manifestations.

Like in earlier work, time and history are present here in an enigmatic manner: in the form of archives that approached history, memory and remembrance with the aid of photography, film, design, architecture and discourse. These presented something akin to a ‘future in the past’, the staging of a dream reality without a referent, or at least with an obscure (or obscured) referent. A ‘future in the past’ characterised by the constant sliding between historical and fictitious narration that happens when memory is activated – revealing how much these fields actually share. – WR

Leia também


Acessar +bienal
Registro da coletiva de imprensa para anúncio do título da 36ª Bienal de São Paulo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias30 jun 2025

Credencie-se para a coletiva de imprensa e pré-abertura para profissionais da cultura da 36ª Bienal de São Paulo

Está aberto o credenciamento para profissionais de mídia e imprensa para os eventos de pré-abertura da 36ª Bienal de São Paulo.

Saber mais
Vista do vão da Bienal de São Paulo
Notícias23 jun 2025

[encerrado] Fundação Bienal abre inscrições para seleção de equipe de orientação de público

Está aberto, de 23 a 30 de junho de 2025, o processo seletivo para pessoa orientadora de público, com objetivo de integrar a equipe temporária da 36ª Bienal de São Paulo – Nem todo viandante anda estradas – Da humanidade como prática. O período de contratação será de 14 de agosto de 2025 a 11 de janeiro de 2026.

Saber mais
Notícias12 jun 2025

[encerrado] Fundação Bienal abre inscrições para seleção de equipe de mediação

Está aberto, de 12 a 15 de junho de 2025, o processo seletivo para pessoa mediadora, com objetivo de integrar a equipe temporária da 36ª Bienal de São Paulo – Nem todo viandante anda estradas – Da humanidade como prática. O período de contratação será de 1 de agosto de 2025 a 11 de janeiro de 2026.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar