• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Martyrdom

15 set 2014

Martyrdom

2014

Thiago Martins de Melo

‘Flesh is the reason oil painting was invented.’ This quote from Willem De Kooning is presented by Thiago Martins de Melo as the key to understanding his relationship with painting, made of visually elaborate allegories that are always punctuated by opposing factors, like the feminine and the masculine, the sacred and the profane, the intimate and the public. Still, in his work, the coexistence of opposites – aside from calling attention to the ambivalent nature of the human condition, such as that of the seventeenth-century Baroque – addresses the religious and cultural syncretism that characterises the history of Latin America’s colonies and structures their contemporary societies, like in Brazil.

In Martírio [Martyrdom], oil paint is truly flesh, taking on mass and extrapolating the thickness of the canvas, as if the painting were violent, or violated. The piece combines sculptures, taking on the form of an installation, a setting which can be entered. It also carries the logic of a painting, but takes the form of a threshold, a space between the entrance and the inside, neither here nor there: a purgatory. Martírio is an overview of the Amazon: ‘a landscape on the periphery of the international capital’, in the artist words, referring to the role that the forest plays in an economy of exploitation which, since the arrival of Portuguese colonists in 1500, has changed in configuration, but never been overcome.

The piece pays homage to the martyrs of the Amazon, hundreds of workers and community leaders who died anonymously in the fight to defend the land. A virgin landscape and the image of Carajás as a large desert: the result of extractive trends which, to this day, remain hungry for its natural resources, framed by a fence of columns imposed by the civilisation process. This is the setting for the encounter between two caboclos who follow Vodum, an African religion that draws followers to São Luís, the artist’s hometown. Its presence is one of protection as well as conflict, two sensations the installation aims to make spectators feel in their own flesh. – AMM

Leia também


Acessar +bienal
© Leo Eloy / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos18 set 2023

Ensaio visual: A montagem da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível, por Leo Eloy

Quem já visitou a 35ª Bienal de São Paulo pode imaginar a agitação dos bastidores de uma exposição dessas proporções. Para compartilhar com vocês um pouco desse momento, convidamos o fotógrafo Leo Eloy para criar um ensaio visual da montagem das coreografias do impossível.

Saber mais
Notícias6 set 2023

Fundação Bienal e Canal Arte1 estreiam a série Histórias da Bienal

Estreia no Arte1 a série Histórias da Bienal, parceria do canal com a Fundação Bienal de São Paulo, com patrocínio da Bloomberg

Saber mais
© Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias6 set 2023

Fundação Bienal de São Paulo anuncia a abertura da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível

A segunda bienal mais antiga do mundo e o maior evento de arte contemporânea do hemisfério Sul e das Américas está com suas portas abertas. Com 121 participantes, a Bienal traz à tona novas perspectivas sobre o mundo a partir das urgências dos tempos atuais;

A exposição apresenta aproximadamente 1.100 obras de arte de diferentes linguagens, que se espalham pelos 30 mil metros quadrados do Pavilhão Ciccillo Matarazzo, no Parque Ibirapuera, que passou por adequações de acessibilidade e renovações para receber o evento

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar