• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Wall, Work, Workshop. The São Paulo Drawing

11 set 2014

Wall, Work, Workshop. The São Paulo Drawing

2014

Dan Perjovschi

Just as characters are reduced to schematic lines, seemingly complex ideas find a simplified form in Dan Perjovschi’s drawings. Lacking the rhetorical or visual flourishes that often adorn political and artistic representations, his cartoons humorously unmask the hypocrisy that pervades all aspects of human interaction – from geo-politics to everyday life. Like the daily news, these drawings demand to be circulated rather than preserved in museum vaults. Although Perjovschi has become known for his ephemeral, large-scale installations, his work is also performed live and distributed via artist’s books, free newspapers and the Romanian magazine Revista 22, to which he has contributed weekly since 1991.

Perjovschi’s disavowal of traditional art forms is rooted in his experience of Romanian art academia in the 1970s and 80s. Frustrated by the constraints of official art, which, like the country, was then under the tight grip of Nicolae Ceauşescu’s regime, Perjovschi adopted drawing as a means of channelling social and political critique. Grids of sketched portraits hinting at the surveillance state began to populate his work in the late 1980s, culminating in the 5,000-ink-and-watercolour-drawing-wall Antropotheque (1992). Since then, he has given up on colour and draws directly on gallery walls, floors and windows. Using iconic images and few words, his sketches give an apparently transparent visual form to social and political taboos.

In recent years, Perjovschi’s accessible and direct language has earned him invitations to international biennials and museums alike. Such exposure has brought him close to some of the processes he critiques, such as the Westernisation that has followed the fall of communism, the art system’s exploitation of exotic identities, or the footprint of globetrotting lifestyles. Perjovschi critically addresses these contradictions in his drawings, for example by contrasting his ability to travel across the globe with the hindered mobility of migrant workers. In so doing, he complicates the relationship between the critical, international artist that he has come to embody with the neoliberal order that he endeavours to exorcise. – HV

Leia também


Acessar +bienal
© Leo Eloy / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos18 set 2023

Ensaio visual: A montagem da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível, por Leo Eloy

Quem já visitou a 35ª Bienal de São Paulo pode imaginar a agitação dos bastidores de uma exposição dessas proporções. Para compartilhar com vocês um pouco desse momento, convidamos o fotógrafo Leo Eloy para criar um ensaio visual da montagem das coreografias do impossível.

Saber mais
Notícias6 set 2023

Fundação Bienal e Canal Arte1 estreiam a série Histórias da Bienal

Estreia no Arte1 a série Histórias da Bienal, parceria do canal com a Fundação Bienal de São Paulo, com patrocínio da Bloomberg

Saber mais
© Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias6 set 2023

Fundação Bienal de São Paulo anuncia a abertura da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível

A segunda bienal mais antiga do mundo e o maior evento de arte contemporânea do hemisfério Sul e das Américas está com suas portas abertas. Com 121 participantes, a Bienal traz à tona novas perspectivas sobre o mundo a partir das urgências dos tempos atuais;

A exposição apresenta aproximadamente 1.100 obras de arte de diferentes linguagens, que se espalham pelos 30 mil metros quadrados do Pavilhão Ciccillo Matarazzo, no Parque Ibirapuera, que passou por adequações de acessibilidade e renovações para receber o evento

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar