• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias A research

14 set 2014

A research

2014

Lia Perjovschi


Lia Perjovschi’s practice is shaped by her curiosity about the cultural, social and political context in which she lives – a context that, like her art, has changed dramatically over the past four decades. If early performances such as Proba somnului [The Test of Sleep] (1988) denounced the strains that Ceauşescu’s dictatorship placed upon the bodies and minds of her fellow Romanians, Lupt pentru dreptul meu de a fi diferita [I’m Fighting for My Right to Be Different] (1993) evidenced her struggle to assert her identity in the midst of a newly found political freedom and increasingly pervasive consumerist imperatives.



Eager to fill the knowledge gaps carved out by years of isolation and censorship, in the late 1980s and 90s Perjovschi collected publications and ephemera on recent international art and organised gatherings with other artists and intellectuals at her studio in Bucharest. Initially titled Contemporary Art Archive, she renamed this project-cum-institution Contemporary Art Analysis in 1999, aware that the knowledge economy of the new millennium begged less for access to information than for interpretation thereof. The subjective nature of her archive has come to the fore in her Timelines (My Subjective Art History from Modernism till Today) (1990–2004) and Mind Maps/Diagrams (1999–ongoing), compositions of handwritten notes and images sourced from books or the internet, which chart her understanding not only of recent art but also of more general culture, science and politics – an interdisciplinary research that she conceives as an imaginary Knowledge Museum. Titles such as General Timeline 1: From Dinosaurs to Google Going China (1997–2006) are indicative of her quixotic desire to know, while the diagrams The Rich People of the World and Top Art Collectors (both 2009 and both only depicting men) reveal her political standpoint.



 


A Research, the mind map on display at the 31st Bienal, offers up a freeze-frame of her research on the context and history of the Bienal from her studio in Sibiu, Romania – a partial and subjective view of here from there. – HV

Leia também


Acessar +bienal
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Corte climático

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar