• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Open Phone Booth

14 set 2014

Open Phone Booth

2011

Nilbar Güreş


The city of Bingöl, in Turkish Kurdistan, where some of Güreş’s extended family live, is inhabited mainly by the Kurdish and Alevi minority – brutally discriminated against by the policies of the central state. One of the forms of discrimination is to deny people access to the most basic infrastructure.



 


After attempts to provide practical solutions to the city’s isolation were systemically turned down by the government, Güreş decided to record, via video and photographs, the inventive solutions that the inhabitants came up with. The resulting images, under the title Open Phone Booth, of which a three-channel video is included in the 31st Bienal, constitute a kind of social fresco. They give, for example, an account of the simple practice of going to the highest part of the village in order to get a better mobile phone signal, turning a contemporary technology into an instrument for a quasi-mystical exercise.



Güreş also registered situations that, at first sight, might seem ordinary and indeed marginal to the project’s central concerns. Yet these images add extra information and open up the work to other meanings. Through subtly ironic titles, Güreş manages for a simple lamppost to be viewed as a sculpture, a number of metal buckets to be seen as a still life, and a woman on a rocky outcrop as a performer. Similarly to what happens with other works by her, here the images straddle the line between comic and tragic, between realism and the absurd, between the ‘testimony’ of the document and the ‘semblance’ of the mise en scène. – SGN

Leia também


Acessar +bienal
Documento-pena-fio de algodão entregue pelo artista Gustavo Caboco ao Arquivo Histórico Wanda Svevo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias13 maio 2025

Arquivos ‘vivos’ e a memória que se reconstrói

A partir de uma pesquisa no Arquivo Histórico Wanda Svevo, Gustavo Caboco Wapichana e Tipuici Manoki se indagaram sobre a ausência indígena em arquivos de arte contemporânea. A pesquisadora Marilúcia Bottallo se debruça sobre os resultados dessa pesquisa e explora outros aspectos deste processo.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar