• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias The Fortress / Nothing Is

16 set 2014

The Fortress / Nothing Is

2010 / 2014

Yuri Firmeza

In A fortaleza [The Fortress] Yuri Firmeza re-enacts, nearly twenty years later, a childhood photograph in which he strikes the classic bodybuilder’s pose, bending his elbows and flexing his muscles to demonstrate strength. Between one image and the other, aside from the growth of the boy into a man, our attention is called to the radical change in the background landscape. In one image, we see houses, a scattering of buildings and the horizon in the background. In the other, taller buildings crowd the once-empty spaces. The eye can’t see too far in Fortaleza, where the artist has lived since he was little: the city has literally become a fortress and Firmeza presents himself in front of it – joking around with his lean body while, at the same time, assuming his responsibility as a resident of the city.

This reflection on memory and individual experiences, on the collective and common good of a group of people or a society appears in Nada é [Nothing Is] – his new work for the 31st Bienal – but the creative flux gives way to the opposite. The film began with a study of the city of Alcântara as a place for the manifestation of Brazil’s national projects in different periods, and culminated in the search for personal, subjective and current meaning for the place’s legacy. In the eighteenth century, the city was the first capital of the state of Maranhão, the home of wealthy sugar and cotton barons. When the colonial economy crumbled, Alcântara fell into obscurity and only regained national attention in 1990, when the Brazilian Air Force set up a launch centre for satellites.

The traditional celebration of the Divine Holy Spirit, held every year forty days after Easter, is presented as a feature of the city’s current vocation. In this limbo in which it exists between the prosperous past and the promise of an interplanetary future, discourses of science and religion are mixed together around the same ideology of faith in what could be, but, for some time now, still is not. – AMM

Leia também


Acessar +bienal
Documento-pena-fio de algodão entregue pelo artista Gustavo Caboco ao Arquivo Histórico Wanda Svevo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias13 maio 2025

Arquivos ‘vivos’ e a memória que se reconstrói

A partir de uma pesquisa no Arquivo Histórico Wanda Svevo, Gustavo Caboco Wapichana e Tipuici Manoki se indagaram sobre a ausência indígena em arquivos de arte contemporânea. A pesquisadora Marilúcia Bottallo se debruça sobre os resultados dessa pesquisa e explora outros aspectos deste processo.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar