• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias The Incidental Insurgents

16 set 2014

The Incidental Insurgents

Part 1 & Part 2

2012-ongoing

Basel Abbas and Ruanne Abou-Rahme



Basel Abbas and Ruanne Abou-Rahme’s The Incidental Insurgents is a two-part installation that offers a multi-layered narrative, engaging with the crisis of contemporary politics and the potential for a new social imaginary to emerge out of its collapse. The installation consists of images, texts, objects, sounds and video materials that, together, constitute an investigation into possibilities for the future based on literary and factual texts. The first part, in two chapters, combines four stories: the early anarchist life of Victor Serge and his bandits in 1910s Paris; Abu Jilda and Arameet and their bandit gang involved in a rebellion against the British in 1930s Palestine; the artist as the quintessential bandit in Roberto Bolaño’s novel The Savage Detectives (1998), set in 1970s Mexico; and Abbas and Abou-Rahme themselves in present-day Palestine. This section looks at the resonance between these inspiring and sometimes tragic stories of outsider rebels often dismissed as mere criminals and excluded from the roll call of revolutionary struggle.



The second part of the work looks at the metamorphosis of these incidental figures (Serge, Bolaño or the artists themselves) or the resonance of their final gestures years after they have been killed (Serge’s Bonnot Gang, Abu Jilda) by following them, who are somehow forgotten. In doing so, the work seeks to refuse the apparent ‘permanence’ of a capitalist-colonial present – and unfold a recurrent impulse of refusal, one that, though defeated many times, continues to resurge and return. One recurring element in the second part of the narrative is a Palestinian publishing house. Established by the father of one of the artists, it served as an informal meeting point in Jerusalem for several of the political factions at the time, from the Palestinian Communist Party to Matzpen – a revolutionary organisation founded in 1962, mostly by Israelis and some Palestinians, that viewed Zionism as a colonising project. – GE

Leia também


Acessar +bienal
Documento-pena-fio de algodão entregue pelo artista Gustavo Caboco ao Arquivo Histórico Wanda Svevo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias13 maio 2025

Arquivos ‘vivos’ e a memória que se reconstrói

A partir de uma pesquisa no Arquivo Histórico Wanda Svevo, Gustavo Caboco Wapichana e Tipuici Manoki se indagaram sobre a ausência indígena em arquivos de arte contemporânea. A pesquisadora Marilúcia Bottallo se debruça sobre os resultados dessa pesquisa e explora outros aspectos deste processo.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar