• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Vila Maria

11 set 2014

Vila Maria

2014

Danica Dakić
in collaboration with Roger Avanzi, the performers of the Unidos de Vila Maria Samba School and the photographer Egbert Trogemann



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Danica Dakić often starts to work with an encounter or an image that she follows as a path. She then keeps the process open, allowing participants to improvise, directing them in a subtle way. A migrant herself, she has created theatrical dispositives to work in collaboration with non-actors, as refugees and nomads. Her filmic narrative is then built in the editing room. From the film set to the editing room, displacement and transformation are central to her work.


When Dakić met Roger Avanzi, the last representative of a five-generations- old circus family, it was clear to her that he would be the character of her next work. In Vila Maria, Dakić films him putting on his makeup and turning into Picolino the clown, and by doing so she confronts the viewer with a concrete situation of transformation. Nerino Avanzi, founder of the Circus Nerino (1913-1964), created Picolino, and his son, Roger, inherited the character. Picolino is inseparable from Roger’s body, although it exists beyond him.



 


 


 


 


 


 


 


 


 


Picolino was also part of Vila Maria Samba School’s 2014 carnival parade. Dakić filmed Roger in the Circus Museum that he helped to create in São Paulo to preserve Picolino’s memory and the memory of Brazilian circus. In another time and space, in the samba school’s warehouse, eight Picolinos, of all heights and ages, stand still in front of Dakić’s camera. They give new incarnations to the character and, in exchange, Picolino gives them a new mask and new roles to play within a poetic call for transformation. – BS/GE

Leia também


Acessar +bienal
Gloria Anzaldúa, “Transparencies for Gigs”, drawing 4 [“Transparências para apresentações”, desenho 4], sem data Fac-símile 21,6 x 27,9 cmCortesia de The Gloria E. Anzaldúa Literary Trust & Benson Latin American Collection, LLILAS Benson Latin American Studies and Collections, The University of Texas at Austin
Artigos7 nov 2023

E m b o s c a d a imaginada para idear o erro

danie valencia sepúlveda escreve um ensaio para +bienal a partir de provocações da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível

Saber mais
Notícias4 nov 2023

Comunicado: Parque Ibirapuera reaberto

Informamos que amanhã, 5 de novembro, a 35ª Bienal de São Paulo abrirá normalmente, das 10h às 19h. Ao longo do dia, a dupla Amador e Jr. Segurança Patrimonial Ltda. realizará a performance Frestas. A apresentação musical que ocorreria na Varanda Bienal foi suspensa. A entrada é gratuita. Esperamos vocês!

Saber mais
Notícias3 nov 2023

Comunicado: Parque Ibirapuera fechado no dia 4 de novembro

Neste sábado, 4 de novembro, a 35ª Bienal de São Paulo estará excepcionalmente fechada devido à interdição do Parque Ibirapuera para o restabelecimento das condições de visitação após as fortes chuvas e rajadas de vento desta sexta-feira. Aguardamos vocês assim que a situação estiver normalizada!

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar