• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Vila Maria

11 set 2014

Vila Maria

2014

Danica Dakić
in collaboration with Roger Avanzi, the performers of the Unidos de Vila Maria Samba School and the photographer Egbert Trogemann



 


 


 


 


 


 


 


 


 


 


Danica Dakić often starts to work with an encounter or an image that she follows as a path. She then keeps the process open, allowing participants to improvise, directing them in a subtle way. A migrant herself, she has created theatrical dispositives to work in collaboration with non-actors, as refugees and nomads. Her filmic narrative is then built in the editing room. From the film set to the editing room, displacement and transformation are central to her work.


When Dakić met Roger Avanzi, the last representative of a five-generations- old circus family, it was clear to her that he would be the character of her next work. In Vila Maria, Dakić films him putting on his makeup and turning into Picolino the clown, and by doing so she confronts the viewer with a concrete situation of transformation. Nerino Avanzi, founder of the Circus Nerino (1913-1964), created Picolino, and his son, Roger, inherited the character. Picolino is inseparable from Roger’s body, although it exists beyond him.



 


 


 


 


 


 


 


 


 


Picolino was also part of Vila Maria Samba School’s 2014 carnival parade. Dakić filmed Roger in the Circus Museum that he helped to create in São Paulo to preserve Picolino’s memory and the memory of Brazilian circus. In another time and space, in the samba school’s warehouse, eight Picolinos, of all heights and ages, stand still in front of Dakić’s camera. They give new incarnations to the character and, in exchange, Picolino gives them a new mask and new roles to play within a poetic call for transformation. – BS/GE

Leia também


Acessar +bienal
Documento-pena-fio de algodão entregue pelo artista Gustavo Caboco ao Arquivo Histórico Wanda Svevo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias13 maio 2025

Arquivos ‘vivos’ e a memória que se reconstrói

A partir de uma pesquisa no Arquivo Histórico Wanda Svevo, Gustavo Caboco Wapichana e Tipuici Manoki se indagaram sobre a ausência indígena em arquivos de arte contemporânea. A pesquisadora Marilúcia Bottallo se debruça sobre os resultados dessa pesquisa e explora outros aspectos deste processo.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar