• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • Pavilhão
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2019-2021
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Vila Maria

11 set 2014

Vila Maria

2014

Danica Dakić in collaboration with Roger Avanzi, the performers of the Unidos de Vila Maria Samba School and the photographer Egbert Trogemann

Danica Dakić often starts to work with an encounter or an image that she follows as a path. She then keeps the process open, allowing participants to improvise, directing them in a subtle way. A migrant herself, she has created theatrical dispositives to work in collaboration with non-actors, as refugees and nomads. Her filmic narrative is then built in the editing room. From the film set to the editing room, displacement and transformation are central to her work.

When Dakić met Roger Avanzi, the last representative of a five-generations- old circus family, it was clear to her that he would be the character of her next work. In Vila Maria, Dakić films him putting on his makeup and turning into Picolino the clown, and by doing so she confronts the viewer with a concrete situation of transformation. Nerino Avanzi, founder of the Circus Nerino (1913-1964), created Picolino, and his son, Roger, inherited the character. Picolino is inseparable from Roger’s body, although it exists beyond him.

Picolino was also part of Vila Maria Samba School’s 2014 carnival parade. Dakić filmed Roger in the Circus Museum that he helped to create in São Paulo to preserve Picolino’s memory and the memory of Brazilian circus. In another time and space, in the samba school’s warehouse, eight Picolinos, of all heights and ages, stand still in front of Dakić’s camera. They give new incarnations to the character and, in exchange, Picolino gives them a new mask and new roles to play within a poetic call for transformation. – BS/GE

Leia também


Acessar +bienal
© Leo Eloy / Fundação Bienal de São Paulo
Artigos18 set 2023

Ensaio visual: A montagem da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível, por Leo Eloy

Quem já visitou a 35ª Bienal de São Paulo pode imaginar a agitação dos bastidores de uma exposição dessas proporções. Para compartilhar com vocês um pouco desse momento, convidamos o fotógrafo Leo Eloy para criar um ensaio visual da montagem das coreografias do impossível.

Saber mais
Notícias6 set 2023

Fundação Bienal e Canal Arte1 estreiam a série Histórias da Bienal

Estreia no Arte1 a série Histórias da Bienal, parceria do canal com a Fundação Bienal de São Paulo, com patrocínio da Bloomberg

Saber mais
© Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias6 set 2023

Fundação Bienal de São Paulo anuncia a abertura da 35ª Bienal de São Paulo – coreografias do impossível

A segunda bienal mais antiga do mundo e o maior evento de arte contemporânea do hemisfério Sul e das Américas está com suas portas abertas. Com 121 participantes, a Bienal traz à tona novas perspectivas sobre o mundo a partir das urgências dos tempos atuais;

A exposição apresenta aproximadamente 1.100 obras de arte de diferentes linguagens, que se espalham pelos 30 mil metros quadrados do Pavilhão Ciccillo Matarazzo, no Parque Ibirapuera, que passou por adequações de acessibilidade e renovações para receber o evento

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Pavilhão
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2019-2021

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2023 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar