• Acessibilidade
      Fonte
    • A+
    • Aa


  • Agenda
  • Busca
  • pt
    • en
  • Bienal
  • fundação
  • bienal a bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • biblioteca
  • Arquivo Histórico
  • 70 anos
  • apoie
  • café bienal
  • transparência
  • relatório de gestão 2022-2023
  • Imprensa
  • contato
  • identidade visual
Home Notícias Water-mirror of Granada / Fire in Castile

17 set 2014

Water-mirror of Granada / Fire in Castile

1953-1955 / 1958-1960

Val del Omar

Aguaespejo granadino [Water-mirror of Granada] and Fuego en Castilla [Fire in Castile] are the outcome of technical obsession and grammatical delirium. Reminiscent of autos sacramentales – allegorical religious plays – composed like a musical score, both films contain multiple levels of meaning. They bring together mystical themes and narrations, articulated in pairs: water and fire, the aesthetics of Antonio Ruiz’s flamenco dance and Vicente Escudero’s, the African in Andalucia and the European in Castile, horizontal and vertical, ear and eye, plain and striped, invisible and hidden, and so on.

Val del Omar’s work – or ‘cinegraphy’ as he liked to call it – drew from the prolific generation of the rich context of the Spanish Republic and authors such as Federico García Lorca, Manuel de Falla, Luis Buñuel and Josep Renau, some of his earliest interlocutors. However, it was the dramatic quality of Miguel de Unamuno’s philosophy that had the most decisive influence on the troubled identity of his figurations, halfway between phenomenology and expressionism, with a strong mystical imprint.

During the Republic Val del Omar was actively involved in the propaganda films of the Pedagogical Missions, and started work on a film about the Holy Week festivities in the region of Murcia, and on the unfinished Vibración de Granada [Granada’s Vibration], where he left evidence of his own cinematographic grammar. But it was during Franco’s dictatorship that he made his most important films, Aguaespejo granadino and Fuego en Castilla: two definitive examples of his work. Acariño galaico [Galician Caress] was to be the third in his Tríptico elemental de España [Elemental Tryptich of Spain], but he never managed to finish it. Val del Omar was obsessed with control over the technical aspect of his films, and in this sense his mysticism is strongly materialist. He passionately claimed that whoever controlled the negative, the sound system and the camera lens would be the true owner of the image – the master of the spectacle of our time. To a certain extent, his work is an endeavour to reach such mastery in order to offer a schizoid, liberating and mystical response to the atmosphere of repression and National-Catholic autarchy that he was forced to live with. – PGR

Leia também


Acessar +bienal
Documento-pena-fio de algodão entregue pelo artista Gustavo Caboco ao Arquivo Histórico Wanda Svevo © Levi Fanan / Fundação Bienal de São Paulo
Notícias13 maio 2025

Arquivos ‘vivos’ e a memória que se reconstrói

A partir de uma pesquisa no Arquivo Histórico Wanda Svevo, Gustavo Caboco Wapichana e Tipuici Manoki se indagaram sobre a ausência indígena em arquivos de arte contemporânea. A pesquisadora Marilúcia Bottallo se debruça sobre os resultados dessa pesquisa e explora outros aspectos deste processo.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Modelagem metamórfica

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais
Texto9 maio 2025

Estrutura aberta

Essa é uma das estratégias apresentadas no segundo ato da exposição (RE)INVENÇÃO, com curadoria de Luciana Saboia, Matheus Seco e Eder Alencar, do grupo Plano Coletivo, que ocupa o Pavilhão do Brasil durante a 19ª Mostra Internacional de Arquitetura – La Biennale di Venezia.

Saber mais

Newsletter

Receba a Newsletter da Bienal

Bienal

  • Fundação
  • Bienal a Bienal
  • Agenda
  • +bienal
  • Biblioteca
  • 70 anos
  • Arquivo Histórico
  • Apoie
  • Café Bienal
  • Transparência
  • Relatório de Gestão 2022-2023

  • Contato
  • Identidade Visual

Fundação Bienal de São Paulo

Av. Pedro Álvares Cabral, s/n - Moema CEP 04094-050 / São Paulo - SP

Contato

+55 11 5576.7600 contato@bienal.org.br

Privacidade
•
Termos de uso
Copyright © 2025 Bienal de São Paulo
Ao clicar em "Concordar", você concorda com uso de cookies para melhorar e personalizar sua experiência, bem como nossa Política de Privacidade. Ver a Política de Privacidade*.
Concordar